سفارش تبلیغ
صبا ویژن

این یک بحث احتمالاً جنجالی است. با توجه به تجربیات بسیار زیادی که در زمینه ی روان شناسی و روان پزشکی دارم، از نظر من هر یک از ابنای بشر از نظر روحی دست کم تا حدّی بیمار است. هر کس از نظر روحی با سطح مشخصی از مشکلات دست به گریبان است. ولی بیماری برخی شدیدتر است. و جالب توجه این که این بیماری شدید که ظاهراً باید فرد را در زندگی بی استعداد و بی کفایت کند، به طرز عجیبی عامل رشد و پیشرفت عده ای می شود. برای مثال در این جا وضعیت روحی چهار سرمربی بسیار موفق دنیای فوتبال را مورد بررسی قرار می دهم. قبل از هر چیز باید بگویم وضع هر یک آن قدر وخیم است که نه تنها باید مورد درمان قرار بگیرند، بلکه از نظر من باید مدتی را در بیمارستان بگذرانند.

یوآخیم لو
سرمربی تیم ملی فوتبال آلمان. او به "اختلال شخصیت اسکیزویید" مبتلاست. این بیماری با روحیاتی مثل انزوا، عصبانیت، خودبینی و خودستایی همراه است. افراد مبتلا به طرز شگفت انگیزی باهوش هستند. این باعث می شود آن ها در دروغ گویی و قلب حقایق استاد باشند. همه ی این ها در مورد لو صادق است. عصبانیت های کنترل نشده ی این افراد همیشه مشکل ساز می شود. مشکل دیگر این است که آن ها تحت فشار زیاد قابلیت تصمیم گیری هوشمندانه ی خود را از دست می دهند و تصمیمات احمقانه ای اتخاذ می کنند. یوآخیم لو در فینال یورو 2008 و نیمه نهایی جام جهانی 2010 با تصمیمات عجیب خود تیم بسیار موفق آلمان را با شکست مواجه کرد.

خوزه مورینیو
چیزی که باعث خاص بودن مورینیو می شود، "اختلال شخصیت مرزی " است. این بیماری با نوسانات شدید احساسی در فرد مبتلا مشخص می شود. مبتلایان به این بیماری همواره سعی می کنند با رفتارهای عجیبی که از خود نشان می دهند، در اطرافیانشان ترس ایجاد کنند. این افراد برای موفقیت دیوانه وار تلاش می کنند و برای دستیابی به هدف از هیچ کوششی فروگذار نمی کنند. این افراد بی اندازه ستمگر و بی رحم هستند. اطرافیان آن ها به دو دسته تقسیم می شوند: افرادی که تحت تأثیر آن ها قرار می گیرند و افرادی که از آن ها تأثیر نمی پذیرند. آن ها به دسته ی اول تقریباً عشق می ورزند و از دومی بی نهایت دوری می کنند.

گواردیولا
بیماری این یکی تا اندازه ای خفیف تر و البته بسیار رایج تر است. او به اختلال خلق بالا از نوع هیپومانیا مبتلاست. افراد مبتلا به این بیماری از خود شور و هیجان بیش از حد و در واقع نوعی شادی مفرط را نشان می دهند. بیماری این افراد باعث می شود آن ها بسیار متقلب باشند. آن ها از هر استرس تازه ای استقبال می کنند و شاید همین عامل موفقیت بعضی از آن ها باشد.

لویی فان خال
سرمربی هلندی که همراه با تیم های مختلف موفقیت های شایانی کسب کرده. او به "اختلال شخصیت وسواسی-جبری" مبتلاست. افراد مبتلا به این بیماری بیش از اندازه منظم و پایبند به برخی اصول مورد علاقه ی خود هستند. توجه بیش از حد به برخی اصول و سرگرم شدن در جزئیات آن ها و از طرفی بی توجهی به مسائل مهم تر، از آن ها افرادی تقریباً کودن می سازد. عامل موفقیت این افراد کار کردن فراوان و خستگی ناپذیری آن هاست. کار زیادی که الزاماً نتیجه بخش نیست؛ اما به هر حال به چشم می آید و باعث تمجید دیگران می شود.

این بحث برای این بود که متذکر شوم افراد موفق لزوماً افراد سالم و به ویژه لایقی نیستند و سیستم های بشری برای گزینش افراد موفق لزوماً کفایت و کارآمدی افراد را ملاک قرار نمی دهند. بسیاری از افراد هستند که با توجه به مسیر زندگیشان فرصت مناسبی برای پیشرفت به دست می آورند و البته از آن به راحتی نمی گذرند. در واقع عامل بخت و اقبال در تعیین میزان موفقیت افراد نقش مهمی ایفا می کند.


نوشته شده در  یکشنبه 93/2/21ساعت  3:32 صبح  توسط ع. افگار 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
وارد آتش شوید
اقدام پاکستان
داعش، راه حل همیشگی
عیار ورزش ایران
50 درصد جهان!
[عناوین آرشیوشده]