سفارش تبلیغ
صبا ویژن

از بزرگی عبارتی را با این مضمون به خاطر دارم: "ندای حق همیشه خاموش و قیل و قالِ گوساله های سامری همیشه برپا". این حکایت همیشه ی این دنیاست؛ گروهی با داشتن انواع و اقسام امکانات هر چه را باب طبعشان باشد به خورد خلق می دهند و در این بین برای رساندن پیام حقیقت مجال اندکی باقی می ماند. دنیای امروز را ببینید: صاحبان قدرت با داشتن رسانه های بی نهایت فراگیر و البته بسیار خوش آب و رنگ این امکان را دارند که بشر را مسخ کنند. سر و صدای آن ها گوش فلک را کر می کند. و از طرف دیگر هر حرف تازه ای در مغایرت با هیاهوی آنان فرصتی برای بروز پیدا نمی کند؛ صدا به صدا نمی رسد!

بازی تیم های آلمان و الجزایر در جام جهانی فوتبال بار دیگر جنجال مربوط به این دو تیم در جام جهانی 1982 را زنده کرد. قضیه از این قرار است که در آن جام جهانی الجزایر مدعی شده بود تیم های آلمان و اتریش برای حذف الجزایری ها و صعود خود دست به تبانی زده اند. البته این ادعای الجزایر سر و صدای رسانه ای عجیب و غریبی را هم به دنبال داشت که تا به امروز ادامه داشته. اطلاعات مربوط به این جام جهانی در لینک زیر موجود است:

http://www.fifa.com/tournaments/archive/worldcup/spain1982/matches/index.html

شب گذشته در حین پخش بازی تیم های آلمان و الجزایر شاهد بودیم که تلویزیون با پخش تصاویر مربوط به بازی این دو تیم در جام جهانی 1982 و همین طور بازی آلمان و اتریش در آن جام به حمایت از ادعای الجزایر مبنی بر تبانی تیم های آلمان و اتریش پرداخت. از فرصت ناچیز خود استفاده می کنم و دلایل واضحی برای نقض این ادعاها ارائه می دهم. باشد که دو سه نفری هم که شده از این نظر مخالف مطلع شوند:

1- بهترین دلیل که ادعای تبانی تیم های آلمان و اتریش را در سال 1982 نقض می کند، بازی دو تیم آلمان و اتریش در جام جهانی قبل تر یعنی سال 1978 است. در جام جهانی 1978 اتریش که از قبل حذف شده بود، با ارائه ی یک بازی منصفانه در برابر آلمان از صعود آلمان هم جلوگیری کرد.

2- واقعاً الجزایر از تیم های آلمان و اتریش چه انتظاری داشته؟ برای صعود الجزایر صرفاً باید آلمان می باخت یا مساوی می کرد و یا این که با اختلاف سه گل اتریش را شکست می داد. آلمان تیم قدرتمندی داشته که در نهایت تیم دوم آن رقابت ها می شود؛ پس بعید است در برابر اتریش نتیجه نگیرد. از طرف دیگر چرا باید آلمان در آن شرایط -با وجود برگزاری مسابقه در طول روز، هوای گرم و وضعیت تهویه ی نامناسب ورزشگاه ها در آن جام که آلمان هم به آن اعتراض داشت- خود را به زحمت بیندازد تا گل های بیش تری بزند؟

3- معمولاً در حمایت از فرضیه ی تبانی گفته می شود بازی تیم های آلمان و اتریش خسته کننده بوده و آلمانی ها پس از رسیدن به گل در دقایق ابتدایی صرفاً توپ را به هم پاس می داده اند. آیا با وجود سر و صدا و جنجالی که از روز قبل تیم الجزایر و رسانه ها به راه انداخته بودند و همین طور اعتراض تماشاچیان در حین مسابقه راه بهتری برای تبانی وجود نداشت؟ مثلاً نمی شد آلمان گلش را برای دقیقه ی 70 بگذارد؟ و یا به جای پاسگاری های مورد بحث رو به خلق موقعیت های نصفه و نیمه و خراب کردن عمدی آن ها بیاورد؟ بسیار بعید است که گزارشگران محترم تلویزیون ما با شیوه های مرسوم تبانی آشنا نباشند!

در پایان این نکته را اضافه کنم که بازی های درخشان الجزایر چه در جام جهانی امسال و چه در سال 1982 برای شخص من که بی اندازه فوتبال دیده ام، قدری شک برانگیز است.


نوشته شده در  سه شنبه 93/4/10ساعت  7:29 عصر  توسط ع. افگار 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
وارد آتش شوید
اقدام پاکستان
داعش، راه حل همیشگی
عیار ورزش ایران
50 درصد جهان!
[عناوین آرشیوشده]