سفارش تبلیغ
صبا ویژن

امشب از تلویزیون یک مسابقه‌ی فوتبال دیدم که بی‌اختیار مرا به یاد گذشته انداخت. تصمیم گرفتم مروری بر خاطرات فوتبالی‌ام در مورد تیم ملی آلمان داشته باشم. در این نوشته بازی‌های آلمان در قهرمانی اروپا 2008 را بررسی می‌کنم.

سال 2008 پادش به خیر؛ آخرین سال حضور الیور کان در فوتبال بود. بایرن با اقتدار در فصلی به یاد ماندنی قهرمان آلمان شده بود و امید زیادی به تیم آلمان در بازی‌های یورو می رفت. آن وقت‌ها فوتبال خیلی پاک‌تر بود. آن وقت‌ها هنوز خبری از فوتبال عصبانی کننده‌ی موسوم به "تیکی تاکا" نبود. آن وقت‌ها هنوز هورمون‌هایی که مسی در نوجوانیش برای افزایش قد مصرف کرده بود، در سرعت او مؤثر نیفتاده بود. تیم آلمان اولین تورنمنت خود را زیر نظر یوآخیم لو پشت سر می‌گذاشت. بازی‌ها برای آلمان بسیار عالی آغاز شد. آن‌ها در اولین بازی با دو گل لهستان را بردند. در بازی دوم اما کار برای آلمان مشکل شد. آلمان با ارائه‌ی یک بازی ضعیف که نشانی از بازی اول نداشت، دو بر یک به کرواسی باخت. وضعیت آلمان سخت شده بود. حتی ممکن بود آلمان مانند دو دوره‌ی قبلی بازی ها به دور بعد هم صعود نکند. در بازی سوم آلمان باید با اتریش بازی می‌کرد. رویارویی آلمان و اتریش برای هواداران فوتبال یادآور بازی جنجالی این دو تیم در جام جهانی 1982 بود. بازی که به زعم هم‌گروهی آن‌ها در آن جام، الجزایر، و به اعتقاد بعضی کارشناسان با تبانی همراه بوده است. شخصاً معتقدم این ادعا بی‌اساس است. وضعیت در آن زمان به نحوی بوده که الجزایر برای صعود، به باخت یا مساوی آلمان و یا به برد آلمان با اختلاف سه گل نیاز داشته. باخت یا مساوی آلمان، که در نهایت تیم دوم تورنمنت می‌شود، نامحتمل به نظر می‌رسد و همین‌طور برد آلمان با سه گل. از طرفی آلمان انگیزه‌ی لازم را برای کمک به اتریش برای صعود نداشته؛ چرا که در دوره‌ی قبلی جام جهانی، اتریش باعث حذف آلمان در دور دوم گروهی بازی ها شده بود. صرفاً می توان گفت دو تیم به نتیجه‌ای که به دست آمده، راضی بوده‌اند و به همین دلیل بازی چندان پر حادثه نبوده؛ نه این‌که با هماهنگی قبلی نتیجه را تعیین کرده باشند. ولی در این دنیای پر رمز و راز فوتبال سه دهه است که با یادآوری آن بازی همواره سر و صدای زیادی به پا می‌شود. گویی تنها جنجال تاریخ فوتبال همین باشد.

بگذریم ... آلمان در نهایت با گل زیبای بالاک اتریش را برد و در دور بعد حریف پرتغال شد. در بازی با پرتغال آلمان نمایش خیره کننده‌ای داشت و با ارائه‌ی یک بازی هجومی همه را غافلگیر کرد. بازی سه بر دو به سود آلمان شد. در نیمه نهایی و در بازی با ترکیه آلمان بار دیگر ضعیف نشان داد ولی بالأخره بازی را برد. در این بازی ینس لمان دروازه‌بان مغرور آلمان در آن زمان دو گل بسیار بد خورد. در فینال آلمان باید با اسپانیا بازی می‌کرد. آلمان در این بازی دقایق ابتدایی را بسیار خوب شروع کرد اما پس از آن اسپانیا بود که چند حرکت خطرناک روی دروازه‌ی آلمان داشت و یک بار هم توپ را به تیر دروازه‌ی آلمان زد. بالأخره لحظه‌ی سرنوشت ساز بازی فرا رسید. ژاوی بازیکن اسپانیا یک پاس عمقی برای فرناندو تورس انداخت. فیلیپ لام بازیکن آلمان شانه به شانه‌ی تورس حرکت می‌کرد. در این لحظه ینس لمان دروازه‌بان آلمان به اشتباه از دروازه خارج شد. لام به هوای او تورس را رها کرد. ولی لمان نتوانست کار خاصی بکند و تورس دروازه را باز کرد. پس از گل خورده آلمان بار دیگر بازی را در اختیار گرفت. اما فرصتی باقی نبود و نیمه‌ی اول یک بر صفر به سود اسپانیا تمام شد. در نیمه‌ی اول برخی تصمیمات داور باعث عصبانیت بالاک، بازیکن آلمان شد. در نهایت داور یک کارت زرد به بالاک نشان داد. نیمه‌ی دوم با تصمیم عجیب و غیر منتظره‌ی لو، سرمربی آلمان شروع شد. او فیلیپ لام بازیکن بسیار موفق آلمان در این بازی‌ها را تعویض کرد. مشخص نبود لو با این تغییر به دنبال چه بود. آلمان نیمه‌ی دوم را کسالت بار بازی کرد. داور هم دو سه بار خطا روی بازیکنان آلمان را نگرفت. در پایان اسپانیا قهرمان این بازی‌ها شد.


نوشته شده در  دوشنبه 92/11/21ساعت  3:20 صبح  توسط ع. افگار 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
وارد آتش شوید
اقدام پاکستان
داعش، راه حل همیشگی
عیار ورزش ایران
50 درصد جهان!
[عناوین آرشیوشده]